Followers

Sunday, January 3, 2010

Ukhuwah Fillah



Sesungguhnya persaudaraan dan persatuan merupakan buah dari ketinggian akhlak dan tafarruq(perselisihan)merupakan akibat dari kerendahan akhlak.

Akhlak yang baik membuahkan rasa saling cinta, saling bersatu dan saling memberikan manfaat sedangkan akhlak yang buruk akan mendorong rasa saling membenci, saling mendengki dan saling mencelakakan.

Ketinggian akhlak akan menimbulkan rasa persaudaraan dan rasa persatuan sehingga akan menimbulkan kedamaian dan ketenteraman...

Dalam satu hadis Rasulullah saw:-

Dari Umar bin Khattab ra, bahawasanya Rasulullah saw bersabda;

"Sesungguhnya sebahagian dari hamba Allah terdapat sekelompok manusia.

Mereka itu bukan dari golongan Nabi dan tidak pula dari golongan syuhada, akan tetapi para Nabi dan syuhada merasa iri atas kedudukan mereka di sisi Allah.

Mereka berkata:
"Hai Rasulullah, tolong beritahu siapakah mereka itu?"

kemudian jawab Baginda:
"Mereka adalah suatu kaum yang saling mencintai kerana Allah bukan atas dasar hubungan keturunan di antara mereka, dan juga bukan kerana wang yang mereka berikan. Maka demi Allah sesungguhnya wajah mereka memancarkan cahaya, cahaya yang sangat terang. Mereka tidak merasa takut ketika orang lain merasa takut, dan mereka tidak merasa khawatir ketika orang lain dilanda kekhawatiran".

Kemudian Baginda mengatakan:

"Sesungguhnya wali-wali(kekasih) Allah itu tidak pernah merasa takut dan tidak pula merasa khawatir".

Hak persahabatan:

> Menolong dalam usaha melakukan ketaatan kepada Allah.

> Kerjasama dari sudut kejiwaan; merasakan keperluan sahabat, berusaha menunaikan keperluan sahabat; "Awak susah saya pun turut rasa susah".

> 6 perkara:- salam, memenuhi jemputan, memberi nasihat apabila sahabat meminta nasihat, ucap selamat selepas sahabat bersin, ziarah bila sahabat sakit, iring jenazah bila sahabat meninggal.

> Kemesraan, kasih sayang, saling membantu; jangan putus silaturrahim, jangan membenci, jangan berhasad dengki.

> Kesetiaan; doa, mempertahankan maruah.

'' Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara''

1 comment:

  1. salam..
    ana nak jadi sahabat yg baik pada sahabat2 ana...walupun ana terkadang terguris hati dgn cara mereka..tp ana akn tetap layan mereka dgn sebaik mungkin..indah sangat bila bertemu dgn sahabat yg seperjuangan dgn kite..yg saling memberi nasihat apabila kita sgt memerlukannya..=)

    ReplyDelete