Followers

Friday, December 2, 2011

Jom Buat Azam Baru !


Kenapa perlu azam baru?

Untuk me 'renew' kan semula semangat kita yang kian luntur disebabkan oleh 'clorox'.

Ayuh teman! Ambil sebatang pensel warna dan sekeping kertas lukisan, bukan untuk melukis atau mewarna. Tetapi untuk menulis apa jua azam yang kita ingin lakukan pada 1433H kali ini.

Kenapa perlu tunggu Tahun Baru, baru nak tulis azam baru kita? Tak payah, bukan kah kita ini sebagai umat Islam punya kalender hijrah kita yang tersendiri?

Kalau nak tulis semua azam kita tu, memang tak akan cukup sekeping kertas, walaupun dah guna kertas lukisan yang besar tu.

Untuk 'summarize' semua azam yang melimpah ruah, kita boleh membahagikan azam-azam kita kepada dua bahagian. Contohnya..

Bahagian yang pertama : Azam untuk menjadi Pelajar Hebat. (dunia)
Bahagian yang kedua : Azam untuk menjadi Wanita Solehah. (akhirat)

-gambar hiasan-

Tips untuk menjadi Pelajar yang Hebat sebenarnya sangat banyak kalau kita search dalam internet. Tetapi bergantung kepada individu itu sendiri, bagaimana dan macam mana dia hendak aplikasikan tips-tips tersebut dalam diri dia.

Contohnya bangun awal pagi dan mandi, tidak tidur selepas solat Subuh, ulangkaji pelajaran dan siapkan semua assignment yang pensyarah beri. Terpulang kepada diri masing-masing k..

Apa yang Fatin nak tekankan di sini ialah bagaimana kita nak jadi Wanita Solehah. Tips ni kadang-kadang Fatin sendiri 'missed some parts' untuk laksanakan. InsyaAllah, tahun hijrah yang baru ni, kita sama-sama cuba laksanakannya dan terus istiqamah.

Andai kata kita tidak dapat laksanakan apa yang kita rancang, jangan cuba cari alasan. Contohnya " tak ada masa, banyak sangat assignment nak kene siapkan"..

Actually orang yang berjaya, dia tak pernah cuba cari alasan kenapa dia tak boleh selesaikan sesuatu perkara. Bisikkan pada diri " ya Allah, maafkan ku tak dapat laksanakan apa yang telah aku rancang, silap diri aku tak dapat uruskan masa dengan sebaik mungkin.."

Sebab Allah sendiri bersumpah dalam al-Quran mengenai masa right? Yang manusia ni sentiasa dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran dalam surah 103 : al-Asr ayat 1-3.

***

1. Mula-mula sekali yang paling susah kita nak jaga ialah maksiat. Maksiat terbahagi kepada beberapa bahagian, antaranya : hati, mata, telinga, mulut, tangan, kaki dan sebagainya.

Banyak sangat dugaan, contohnya bila buka internet ni, mudah sangat gambar-gambar tak elok terpampang depan mata. Daripada sebuah gambar, mata melihat, hati kata 'wah..', tangan pula 'klick' dan kita hanyut seketika.. Nauzubillahiminzalik.

Sama-sama kita jaga ya, yang pertama sekali mata kita, nampak sahaja terus tutup., kalau tidak, bimbang kita boleh hanyut sekali. ' SAY NO TO MAKSIAT ! '

2. Perbanyakkan amalan-amalan sunat kita. Contohnya dalam ibadah dan amalan seharian.

Ibadah : solat-solat sunat taubat, hajat, tahajjud dan sebagainya ; puasa-puasa sunat isnin khamis dll..
Amalan: berkumur selepas makan, bersugi sebelum wudhuk dan lain-lain.

3. Bacaan Ma'thurat pada waktu pagi dan petang. Jika tak dapat baca pada waktu pagi, baca pada waktu petang k..

4. Zikir harian dengan selalu menyebut nama Allah swt dan juga kekasih agung-Nya, Muhammad saw. Tak kisah la sambil jalan, duduk dan baring.

Dengan berzikir insyaAllah kita dapat kurangkan dosa-dosa mengumpat, membuang masa dan sebagainya, malah hati juga akan bertambah tenang. Ketahuilah dengan mengingati Allah itu,
hati-hati akan menjadi tenang.” Surah Ar-Ra'd ayat 28.

4. Tadabbur al-Quran. Baca al-Quran dan tafsirnya sekali. Amalkan setiap kali selepas solat, kalau tak dapat sekalipun, dalam sehari tu kita dapat baca satu muka surat dan ke atas. InsyaAllah boleh sebab bila kita ingat Allah, Allah pun akan ingat kat kita <333

5. Berdoa pada Allah, apa jua, tak kisah, mesti doakan ibu bapa kita. Adulah pada Dia kalau kita ada masalah, kongsikan perkara-perkara gembira dengan Dia dengan sujud syukur selepas solat.

"When people hate you for no reason, always remember that Allah love you for no reason" sama-sama kita tukar yang negatif jadi positif :)

6. Bersedekah, sedekah ada banyak cara. Contohnya, belanja kawan kita makan, senyum dan macam-macam!


Bila tubuhmu lesu dan hilang semangat.. ALLAH tahu betapa kamu telah mncuba sedaya upaya..


Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan.. ALLAH telah mengira setiap titis air matamu..



Bila dirimu telah terlanjur melakukan dosa.. ALLAH sentiasa menunggu taubatmu..

Bila kau telah mencuba segalanya tetapi masih tak berhasil.. ALLAH mengumpulkan segalanya untuk satu saat yang tak terduga..

Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman.. ALLAH telah berada hampir padamu untuk kurniakan kejayaan hakiki.. Hidup ini indah jika bersama ALLAH

SELAMAT BERAMAL ;)

Fatin Farhana Bt Muntasir
-Ampang, Kuala Lumpur-

Sunday, October 30, 2011

Jiwa Yang Sakit

Kadang-kadang diri letih dengan mainan dunia, sampaikan terasa macam nak menangis puas-puas, tapi tahan selagi boleh, sebab air mata tak boleh selesaikan masalah

“……dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir” – Yusuf:87

Diri ini tidak sesekali mahu mengeluh dengan ujian-ujian ini ya Allah, tetapi terkadang jiwa yang menanggung terasa begitu beban. Aku mesti kuat!

Kadang-kadang , aku menangis sendirian..

Menangis mengenangkan diri yang semakin hari semakin terasa jauh dari rahmat dan kasih sayang Mu. Aku bimbang, aku takut, aku sedih andai Kau yang selalu di sisi suatu ketika dahulu, pergi meninggalkan ku yang tenggelam dalam lautan dunia.

Aku di sini, sangat merindukan suasana tahajjud di sepertiga malam Mu,
Aku di sini, sangat merindukan bacaan Ma'thurat di pagi dan petang Mu,
Aku di sini, sangat merindukan alunan ayat suci Mu yang mengalir keluar dari bibirku di saban hari,
Aku di sini, sangat merindukan kata-kata semangat yang pernah aku perolehi dahulu,
Aku di sini, sangat merindukan saat mata bertemu dengan sahabat-sahabat yang ku kasihi,
Aku di sini, sangat merindukan ketenangan dan kelapangan masa untuk beribadah,
Aku di sini, sangat merindukan bacaan-bacaan ilmiah yang tersusun di rak buku milikku,

Ya Allah, di mana seharusnya aku melabuhkan rasa rindu ini..
Andai diri ini terlalu sibuk menguruskan hal-hal duniawi..

Aku tidak mahu menjadi semakin lemah,
Kembalikanlah semangat ku yang dahulu,

Seorang mujahidah kecil,
Yang selalu bersemangat dalam apa jua keadaan,
Yang selalu ceria dalam kehidupannya,
Yang ingin menjadi kuat tika yang lain kelemahan,

Aku takut dengan maksiat dan zina,
Di sini, iman ku kerap kali di uji,
Di setiap langkahan kaki ku,

Aku bimbang aku bepakaian bukan kerana Mu,
Aku bimbang aku menjadi insan yang lain,
Aku bimbang semua yang ku lakukan bukan lagi kerana Mu,

Ya Allah,
Disetiap sujud ku,
Kerap kali ku meminta agar Kau tidak meninggalkan ku,

Aku menangis dalam hati ku,
Kerana di saat ini,
Tiada insan yang mengerti apa yang sedang ku lalui,


Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan).

Fatin Farhana Bt Muntasir
-IPT Shah Alam-

Wednesday, April 6, 2011

Hargai Sahabat


SAHABAT

benar lah dahulu
aku tidak pernah menghargai diri mu
kejujuran dan kesetiaan mu telah ku uji

betapa kejamnya diriku
betapa hinanya aku
sungguh diriku bukan lah sahabat sejati

kasih dan sayang ku terhadap mu
telah membunuh dan memakan
diriku sendiri

aku masih lemah
aku gagal mengawal nafsu ku
cemburu amarah dan ego
bercampur menjadi satu

Kenapa dirimu harus tetap setia menemani ku?
Kenapa dirimu tidak pernah berpaling dari ku?
Kenapa dirimu tidak jujur yang sungguh engkau terluka dengan ku?

Allah..
memang namanya penyesalan selalu datang lewat

aku rebah tatkala dirimu meninggalkan ku
aku hilang arah tika dirimu menyepi
dunia ku gelap seketika

Aku yang dahulu menghulurkan persahabatan
aku jualah yang memutuskannya

tidak ku sangka kata-kata ku setajam bilahan pedang
tidak ku sangka diriku lah yang memutuskan segalanya

memutuskan segala impian bersama
memutuskan kasih yang pernah bertaut
memutuskan mimpi yang pernah ku lakarkan
aku lah yang memutuskannya duhai sahabat

Allah...
memang namanya penyesalan itu selalu datang lewat

engkau pergi..
pergi membawa diri..
membawa bersama luka yang aku tinggalkan
maafkan ku duhai sahabat

aku juga terluka
terluka bersama parut yang ku ukir di hatimu
dunia ku gelap seketika
benar aku telah menyesal
namun semuanya sudah terlambat

tiada guna ku membina 1000 impian
untuk dikau kembali lagi
ku tahu impian ini tidak kan menjadi kenyataan

bertahun sudah bayangan mu menghantui
kerap kali wajahmu hadir menghiasi mimpiku
saban malam ku menderita
membawa bersama memori luka
perit..ia sungguh perit

dugaan apakah ini ya Allah
maaf kan ku
kerana tidak pernah sekali pun aku bersyukur
pada indahnya nikmat ukhuwah itu

namun kasih Mu itu tidak pernah berbelah bagi
tetap setia menghulurkan rahmat-Mu
meski aku telah sakiti satu jiwa
jiwa yang tulus dalam membina ikatan
Engkau lah sebaik-baik tempat untuk ku mengadu

sendu dan tangis menjadi teman sejati di saban waktu
setiap detik dihiasi penyesalan yang tiada henti

menjadi pengajaran dan pengalaman kepada ku
agar terus menjadi insan yang selalu menghargai dan menyayangi

meski pun cukup pahit untuk dikenang
namun ia tetap manis
dalam sebuah kamus kehidupan
buat insan yang bergelar hamba

inilah ujian buat ku
agar ku kembali pada-Nya

Kini ku kembali pada-Mu
Mengharap maghfirah dari-Mu
Mogakan terampun lah dosa-dosa ku
Biarpun ujian melanda
Ku tetap berkasih pada-Mu
Kerana ku yakin kasih-Mu
Kekal tiada sudahnya...

.:Indahnya Persahabatan Kerana Allah Taala:.

-Fatin Farhana Bt Muntasir-
Ampang, Kuala Lumpur

Wednesday, March 16, 2011

Virus C1NT4


Topik yang ingin dibincangkan pada kali ini memang popular dalam kalangan muda- mudi. Bertali arus soalan mengenai CINTA sering diajukan kepada diriku dan sering kali juga meminta jalan penyelesaiannya.

Apalah daya diri ini untuk memberikan nasihat andai diri juga sering terleka dengan kelalaian dunia. Namun, diri cuba digagahi juga agar sahabat dan teman ku tidak mudah terpedaya dengan CINTA manusia yang bertunjangkan hawa nafsu semata.

****

Topik ini memang seperti tidak ada penghujungnya, meskipun beribu buih di mulut yang menghuraikannya, masih tidak akan habis persoalan yang ditimbulkan..MELAINKAN.. seluruh jiwa dan raga kita diserahkan kepada Yang Memiliki Hati iaitu Allah swt.


Sabda Rasulullah saw:
“Apabila Allah berkehendakkan kebaikan bagi hambaNya, maka akan
difakihkannya dengan agama, di zuhudkannya dengan dunia dan
diperlihatkan kesalahan kesalahannya”
(Riwayat Baihaqi dari Anas r.a)

Bukan Allah tidak tahu yang hatimu sering memikirkan si dia,
sering merindukan kehadirannya,
bayangannya juga sering singgah di minda mu,
kenapa ini semua terjadi?

Kerana ianya FITRAH. Setiap fitrah ada peraturannya.

Kenapa ada peraturan pula?

Supaya fitrah ini tersalur secara mulia dan diredhai Nya.
***

Sesungguhnya syaitan adalah musuh kita yang nyata, yang sentiasa menyerukan kepada kesesatan dan kehancuran, yang sentiasa membaluti kemungkaran dengan kebajikan untuk mengaburi mata sekalian manusia kecuali hamba-hamba Allah yang ikhlas.

“Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa
aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat)
di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali
hambahamba Engkau yang mukhlis di antara mereka”.
(Al Hijr 15:39-40)


" dah tu, macam mana kita nak elak supaya CINTA ni tidak menyebabkan berlakunya zina? "

Tundukkanlah pandangan matamu duhai teman, kerana segalanya bermula dengan mata kemudian turun ke hati.

” Katakanlah kepada orang laki laki yang beriman: “Hendaklah mereka menahan
pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih
suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka
perbuat”.
Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan
pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan
perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.. .”
(An Nuur 24:30-31)

Berjayanya engkau menundukkan pandangan matamu, berjaya jugalah engkau menundukkan hawa nafsumu.
Sekali engkau berjaya melakukannya, selamanya engkau akan terasa puas, kerana.. engkau MENANG terhadap bisikan dan hasutan syaitan durjana. Engkau telah menang dalam Mujahadah Nafsumu. Kerana setiap pandangan yang tidak terjaga itu merupakan lemparan panahan syaitan terhadapmu.

***

" kalau Fatin yang terkena virus CINTA ni, apa yang Fatin akan buat? "

Soalan ini kerap kali ditanya diakhir perbincangan, maka ianya juga merupakan perbincangan yang terakhir dalam topik ini. :)

Kalau Fatin yang terkena ???

Buat selamba je dengan perasaan tu, (>.<) sebab...

" bila cinta menguasai diri, diri akan menjadi bingung, jiwa menjadi resah dan gundah-gulana, banyak urusan tergendala, merebaknya rasa malas, membarahnya rasa segan bila bertemu dengan si dia, jiwa menjadi kacau bila bayangannya kerap kali hadir, angan-angan 'hiperbola' mula tercipta, cinta yang disangka bahagia di jiwa pada mula ia hadir akan menjadi satu beban apabila jiwa mula merindui.."

Sebab itu Fatin sedaya upaya cuba mengelak daripada mengalami masalah seperti di atas, kerana jiwa tidak sanggup menanggung beban-beban yang akan dirasai bila cinta manusia mula hadir ke dalam diri.

Pernah diri dianggap sebagai 'lesbian' kerana menolak semua perasaan ini...
Pernah juga diri merasa seperti 'makhluk asing' yang terdampar di bumi...
Pernah diri diketepikan apabila berbual mengenai 'couple'...

Tetapi..kalam Allah swt itu sering menjadi penyimbah kepada api kedukaan dan kesedihan di jiwa..

“Katakanlah: “Jika kamu (benar benar) mencintai Allah, ikutilah aku
(Muhammad), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa dosamu.” Allah
Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Ali Imran 3:31)

” Dan di antara manusia ada orang orang yang menyembah tandingan-tandingan
selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah.
Adapun orang orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika
seandainya orang orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka
melihat siksa (pada hari kiamat), bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah
semuanya dan bahawa Allah amat berat siksaanNya (niscaya mereka
menyesal).”
(Al Baqarah 2:165)

Meskipun diri cuba mengelak dengan pelbagai perisai dan tembok keegoan, dan andai diri terjebak juga dengan kehadiran cinta.

Ambillah apa yang dikatakan oleh Ustazah Fatimah Syarha :

" Kalau dirimu dalam situasi ini, jadikan ujian cinta ini sebagai lubuk pahala apabila kau perisaikannya dengan MUJAHADAH. Apabila 'angau' bertandang, cepat-cepatlah beristighfar kepada Allah. Kita beristighfar bukan kerana rindu itu suatu dosa, sebaliknya kerana bimbang zina hati akan menjalar. Sibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang boleh membina diri "

Cinta yang hadir membuatkan maksiat demi maksiat mula meratah iman dan kesedaran. Menyimbah Nur dengan kegelapan. Hati memberontak tatkala mendengar kebenaran yang disampaikan.

Duhai hati, takutlah dikau kepada syirik cinta!
Aku tidak sanggup memiliki hati yang mati...(T_T)

” Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu hingga kamu
mengikuti agama mereka. Katakanlah: ”Sesungguhnya petunjuk Allah itulah
petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka
setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi
pelindung dan penolong bagimu”.
(Al Baqarah 2:120)

Namun, jika diri ini tetap juga tersungkur, anda semua sebagai sahabatku yang dikasihi, segeralah menyambut tangan ini kembali untuk berdiri semula, kerana ujian Allah itu tidak dapat diduga, kita sebagai hamba hanya mampu berdoa agar diri terselamat dari segala maksiat dan zina.
Firman Allah swt dalam surah al-Ankabut :
" Apakah kamu mengira kamu akan dibiarkan berkata kami telah beriman sedangkan kamu belum diuji? "

.: Fatin Farhana bt Muntasir :.
-Ampang, Kuala Lumpur-

Monday, February 28, 2011

Mengapa Menyembah Batu Empat Persegi Yang Bernama Kaa'abah?


Soalan ini pernah diajukan kepada diriku suatu ketika dahulu. Rakan yang bertanyakan hal ini merupakan penganut agama Buddha. Allah..terasa ilmu begitu cetek kerana tidak dapat menjawabnya dengan makna yang lebih jelas dan mendalam. Dan kini.... Alhamdulillah, InsyaAllah mampu menjawabnya berdasarkan ilmu.

Kaa'bah sebenarnya hanyalah kiblat, iaitu arah di mana kaum Muslim menghadapkan wajah mereka ketika menunaikan solat. Jadi ketika menunaikan solat, seorang Muslim sama sekali tidak menyembah kaa'bah yang tak lain hanyalah batu empat persegi. Sekali lagi, Muslim tidak menyembah kaa'bah. Yang disembah seorang Muslim hanyalah Allah, Tuhan seru sekalian alam. Yang diikrarkan seorang Muslim pertama kali sewaktu memeluk Islam adalah 'Aku bersaksi tidak ada Tuhan kecuali ALLAH dan MUHAMMAD adalah pesuruh Allah'.

Dalam Islam rukun ibadah semuanya diatur secara sempurna. Yang mengatur rukun ibadah itu adalah Allah. Rasulullah hanyalah utusan Allah yang memperjelaskan rukun ibadah itu kepada umat manusia. Tidak ada campur tangan manusia di dalam hal peraturan dan rukun ibdah kepada Allah.

Termasuk ke arah mana wajah ini harus dihadapkan ketika beribadah. Allah sendiri yang telah menentukan ke arah mana wajah hambaNya harus dihadapkan ketika beribadah kepadaNya. Di dalam al-Quran, surah Al-Baqarah ayat 144, Allah berfirman :


" Sesungguhnya Kami sering melihat mukamu mengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan mukamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram dan dimana kamu berada palingkanlah mukamu ke arahnya."


Tujuan menghadap ke arah yang sama, iaitu ke arah kaa'bah adalah untuk menyatukan umat Islam di mana pun mereka berada. Jika tidak disatukan kiblatnya, umat Islam akan menjadi susah ketika melakukan solat berjemaah. Di dalam sebuah masjid, boleh terjadi ada yang bersolat mengahdap ke arah uatara, ada yang menghadap ke arah selatan, tenggara dan sebagainya. Ibadah solat menjadi tidak khusyuk. Penyatuan tidak mudah tercipta.

Demi menyatukan umat Islam di mana pun mereka berada, Allah memerintahkan umat Islam menghadap ke arah kaa'bah ketika menunaikan solat. Jika dia berada di sebelah utara kaa'bah, maka dia harus mengadap ke arah selatan.

Ok....

Orang yang pertama sekali menggambarkan peta dunia adalah orang Islam. Orang Islam menggambarkan peta dunia dengan petunjuk arah selatannya menghadap ke atas, manakala arah utaranya menghadap ke bawah. Justeru bangunan kaa'bah pula berada di tengah-tengahnya. Jadi mengikut pandangan orang Islam pada waktu itu, kaa'abah berada di tangah-tengah peta dunia. Kemudian para pelukis peta Barat menggambarkan pula dunia dengan cara terbalik, utara atas selatan bawah. Tetapi, alhamdulillah..kaa'bah tetap juga berada di bahagian tengah peta dunia. (^__^)

Terdapat satu riwayat menarik untuk dikongsikan..

Di kaa'bah ada sebiji batu hitam yang dipanggil Hajarul Aswad. Umar Bin Khattab ra. pernah berkata :


" Saya tahu engkau hanyalah sebuah batu yang tidak menguntungkan dan tidak merugikan. Jika aku tidak pernah melihat Rasulullah menyentuh kamu, maka aku tidak akan menyentuh kamu. "


Umar mengatakan bahawa Hajarul Aswad tidak lebih daripada sebiji batu yang tidak membawa keuntungan dan tidak pula membawa kerugian. Sekali lagi tidak lebih daripada sebiji batu. Tak ada seorang pun dikalangan umat Islam yang mengatakan bahawa batu-batu yang di susun menjadi kaa'bah itu adalah Tuhan.

Di zaman Rasulullah saw, sahabat yang bernama Bilal Bin Rabah berdiri diatas kaa'bah. Jikalau orang Islam menyembah kaa'bah, bagaimana mungkin seorang penyembah memijak-mijak Tuhan yang disembahNya??.. Bilal Bin Rabah berdiri memijak kaa'bah tidak menjadi masalah sebab kaa'bah hanyalah sebuah bangunan batu, tak kurang dan tak lebih dari itu.


Sumber rujukan : BUMI CINTA- Habiburrahman El-Shirazy

.: Fatin Farhana bt Muntasir :.

-Ampang, Kuala Lumpur-



Friday, February 25, 2011

DAFTAR KELAS AL-QURAN & IQRA'



LAMAN MUKMIN

KELAS AL-QURAN & IQRA'

PENDAFTARAN DIBUKA SEKARANG

KELAS MULAI 21 FEBRUARI 2011

(PENDAFTARAN MAC )


BERTEMPAT DI TAHFIZ LAMAN MUKMIN

( N0 1 JLN KENCANA 36/2 TAMAN KENCANA )

MASA: 8 - 9 MALAM

( ISNIN & SELSA )


HUBUNGI :

1) USTAZAH ASIAH : 017-922 8403

2) KHADIJAH : 013-376 7052

3) PEJABAT : 03-4295 5000

( 9 PAGI - 5 PETANG)


PENDAFTARAN RM30 (SETAHUN)

BULANAN RM40

Wednesday, February 16, 2011

MARYAM PUTERI IMRAN


Maryam Binti Imran merupakan serikandi Islam yang mulia sehingga kisah hidupnya tercatat di dalam Al-Quran yang mulia. Beliau telah dilahirkan dalam sebuah keluarga yang taat dan patuh akan perintah Allah SWT.

Sebelum Maryam dilahirkan, ibu dan ayah Maryam telah bertahun-tahun lamanya menanti akan kelahiran seorang anak yang dapat menyerikan lagi kehidupan mereka berdua. Saban hari mereka memohon doa kepada Allah SWT agar dikurniakan cahaya mata.

Sebagai bukti ketulusan doa mereka, isteri Imran telah menguatkan lagi doa itu dengan bernazar kepada Allah SWT seraya berkata “ Ya Tuhanku, sesungguhnya aku bernazar kepada-Mu, apa (janin) yang dalam kandunganku (kelak) menjadi hamba yang mengabdi (kepada-Mu), maka terimalah (nazar itu) dariku. Sungguh Engkaulah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui”.

Akhirnya Allah SWT telah menerima doa mereka berdua. Maka, ibu dan ayah Maryam berasa sungguh gembira akan nikmat yang telah dikurniakan Allah swt kepada mereka. Perasaan mereka yang selama ini sunyi, kini menjadi bersemarak oleh senyuman bahagia menantikan kehadiran seorang anak yang akan mengisi kehidupan mereka.

Takdir Allah SWT, ayah Maryam telah meninggal dunia ketika ibunya sedang mengandungkan Maryam.

Setelah Maryam dilahirkan, ibunya lantas menyerahkan Maryam kepada Nabi Zakaria yang merupakan bapa saudara Maryam sendiri. Maryam dibesarkan dan dipelihara oleh bapa saudarnya di dalam sebuah mihrab (bilik yang dikhususkan untuk beribadah) di Baitul Maqdis .Malah, Maryam juga diasuh sebagai tenaga pemelihara dan penjaga di sana. Hal ini kerana, ibu Maryam wajib menunaikan nazarnya kepada kepada Allah SWT untuk mengabdikan diri anaknya kepada Yang Esa.

Pada suatu hari, ketika Maryam semakin meningkat dewasa. Nabi Zakaria masuk ke dalam mihrab untuk menemui Maryam. Alangkah terkejutnya Nabi Zakaria apabila dia melihat pelbagai jenis makanan yang terdapat di sebelah Maryam.

Maka, Nabi Zakariya bertanya kepada Maryam, “ Dari mana engkau dapat makanan-makanan ini? ” Lalu Maryam menjawab pertanyaan bapa saudaranya dengan suara yang lembut “ Rezeki ini adalah daripada Allah swt, Sesungguhnya Allah SWT memberi rezeki kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki tanpa perhitungan ”.


“ Dan ceritakanlah (Muhammad) kisah Maryam di dalam Kitab (al-Quran), (iaitu) ketika dia mengasingkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur (Baitul Maqdis) “
(Surah Maryam ayat 16)



Dalam ayat di atas menceritakan bahawa Maryam telah pergi ke sebuah tempat untuk mengasingkan diri daripada keluarganya.

Ketika Maryam sedang bersendirian, Allah SWT telah menghantar Malaikat Jibril untuk pergi menemui Maryam dalam bentuk rupa manusia yang sempurna. Maryam lantas berdoa kepada Allah swt, “ Sungguh aku berlindung kepada Tuhan Yang Maha Pengasih terhadapmu, jika engkau orang yang bertakwa “. Malaikat Jibril pun menjawab, “Sesungguhnya aku hanyalah utusan Tuhanmu, untuk menyampaikan anugerah kepadamu seorang anak lelaki yang suci “.

Maryam berkata, “ Bagaimana mungkin aku mempunyai anak lelaki, sedangkan tidak pernah ada seorang lelaki yang menyentuhku, dan aku bukan seorang penzina! “. Jibril pun berkata, “ Demikianlah Tuhanmu berfirman: “Hal itu adalah mudah bagi-Ku “.

Maka Maryam pun mengandung dengan kekuasaan Allah SWT. Lalu Maryam pergi mengasingkan diri dengan kandungannya itu ke tempat yang jauh.
Ketika kandungan Maryam sudah cukup tempoh untuk dilahirkan, Maryam berasa sangat sakit. Dia menyandarkan tubuhnya di bawah pohon kurma. Seluruh tenaga Maryam telah digunakan untuk melahirkan seorang bayi lelaki yang sempurna sifatnya. Dengan izin Allah SWT, bayi itu dinamakan dengan nama Isa al-Masih as.

Maryam berasa begitu letih dan lapar selepas melahirkan Nabi Isa as. Lantas Allah SWT mengarahkan Malaikat Jibril untuk menyampaikan sesuatu berita kepada Maryam agar Maryam menggoncangkan pohon kurma dan minum air sungai yang sedang mengalir di bawahnya. Lalu Maryam menggoncangkan pohon kurma tersebut dan berguguranlah buah-buahan kurma yang telah masak di sisinya.

Allah SWT mengarahkan agar Maryam bernazar untuk berpuasa dan tidak bercakap dengan sesiapa pun sekiranya dia ternampak seseorang .
Kemudian, Maryam membawa bayinya, Isa a.s. bertemu dengan kaumnya. Maryam telah dihina dan difitnah oleh mereka kerana dia telah membawa pulang seorang bayi tanpa ayahnya di sisi.

Dengan izin Allah SWT, bayi Maryam, Isa a.s. telah berkata, “ Sesungguhnya aku hamba Allah SWT, Dia memberiku Kitab (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang Nabi, dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkahi di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepada ku (melaksanakan) solat dan (menuanaikan) zakat selama aku hidup, dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka, dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepada ku, pada hari kelahiranku, pada hari wafatku, dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali “.

Maryam puteri Imran a.s. merupakan wanita yang dimuliakan oleh Allah swt kerana telah melahirkan seorang nabi tanpa ayah di sisinya. Ini juga adalah berkat daripada ketaatan Maryam dalam beribadat kepada Allah SWT serta sentiasa menjaga kemaluannya daripada perbuatan zina. Wallahu a'lam..


.: Fatin Farhana bt Muntasir :.
-Ampang, Kuala Lumpur-

Monday, February 14, 2011

KISAH ASHABUS SABT

ASHABUS SABT





Di dalam sebuah negeri yang terletak berhampiran dengan tepi laut, terdapat golongan yang telah melanggar perintah Allah SWT. Allah SWT melarang golongan tersebut menangkap ikan pada hari Sabtu. Kerana hari Sabtu merupakan hari untuk beribadah kepada Allah SWT dan meninggalkan kerja menangkap ikan.


Kebetulan pada hari Sabtu itu pula terdapat banyak ikan-ikan di laut, berkumpul-kumpul dan timbul di permukaan air. Berbeza dengan hari-hari yang lain, ikan-ikan itu tidak pula timbul seperti pada hari Sabtu. Maka golongan tersebut menanti hari Sabtu yang berikutnya untuk menangkap ikan-ikan di laut.


Perkara ini sengaja Allah SWT jadikan sebagai ujian buat hamba Nya. Allah SWT ingin menguji sejauh mana kuatnya hamba Nya berpegang teguh pada perintah Allah SWT. Melalui ujian itu, Allah SWT dapat mengetahui siapakah dalam kalangan hambaNya yang ingkar dan yang patuh akan perintahNya. Sama juga seperti murid-murid yang mengambil peperiksaan di sekolah, melalui peperiksaanlah guru dapat membezakan tahap kebijaksanaan para pelajarnya.


Ketika hari Sabtu tiba, terdapat tiga kumpulan dalam golongan tersebut. Kumpulan pertama ialah orang yang tidak menangkap ikan dan melarang kawan-kawannya yang lain. Kumpulan kedua ialah orang yang tidak menangkap ikan tetapi tidak mahu melarang kawan-kawannya yang pergi menangkap ikan. Kumpulan ketiga pula ialah orang yang pergi menangkap ikan iaitu orang yang melanggar perintah Allah SWT.


Kumpulan ketiga ini telah menangkap ikan pada hari Sabtu dan menjual hasil tangkapannya kepada orang ramai. Pada hari Sabtu, tangkapan mereka semakin bertambah dan duit yang mereka perolehi hasil daripada jualan ikan juga bertambah.


Maka kumpulan pertama telah memarahi kumpulan ketiga disebabkan mereka telah melanggar perintah Allah SWT. Kumpulan pertama tidak mahu tinggal bersama-sama dengan kumpulan ketiga. Lalu mereka membina sebuah tembok untuk memisahkan tempat tinggal mereka. Hanya terdapat sebuah pintu sahaja yang dapat menghubungkan tempat tinggal mereka. Melalui pintu tersebut, kumpulan-kumpulan tersebut saling keluar dan masuk dari kawasan masing-masing.


Pada suatu hari, kumpulan pertama masuk ke dalam kawasan kumpulan yang ketiga. Hal ini disebabkan kerana kumpulan ketiga tidak memasuki kawasan kumpulan pertama pada hari tersebut. Maka kumpulan pertama menjadi hairan lalu pergi meninjau keadaan kumpulan yang ketiga.


Alangkah terkejutnya puak pertama melihat banyak kera yang berkeliaran dalam kawasan kumpulan ketiga. Kera-kera itu tidak mampu bercakap, hanya mampu mengangguk dan menggeleng sahaja. Kera-kera itu adalah orang daripada kumpulan ketiga. Kumpulan ketiga telah dilaknat oleh Allah SWT kerana keingkaran yang telah mereka lakukan. Maka Allah SWT telah menjadikan mereka sebagai kera yang hina dan tersisih daripada masyarakat.


Kumpulan kedua juga telah dilaknat oleh Allah SWT kerana mereka enggan menasihati kumpulan ketiga yang melakukan perkara yang menjadi larangan Allah SWT. Malah mereka juga telah mencela kumpulan yang pertama kerana menasihati kumpulan ketiga. Disebabkan oleh kesombongan mereka itu dalam menasihati kumpulan ketiga, akhirnya kumpulan kedua juga telah melanggar perintah Allah SWT. Kumpulan kedua juga telah menangkap ikan pada hari Sabtu. Jadilah mereka kera yang hina dan disisihkan oleh masyarakat. Wallahu ‘alam..


.: Fatin Farhana bt Muntasir :.

-Ampang, Kuala Lumpur-

Monday, February 7, 2011

Disiplin dan Kelebihan Dalam Solat


Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

Waktu Subuh

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.
Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Waktu Zuhur

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan... Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

Tuesday, February 1, 2011

Kebangkitan Rakyat Mesir : Saat Sekutu Israel Dijatuhkan Allah


Mesir dikenali bukan kerana piramidnya. Ini kerana binaan yang menakjubkan bukan sahaja wujud di Mesir, tetapi juga di Indonesia dengan Candi Borobudur, di China dengan Tembok Besar, Patung Zues di Olimpia, Greek dan banyak lagi binaan-binaan lain di seluruh dunia. Bukanlah kemuliaan dan kehebatan Mesir di kehebatan binaan piramidnya yang lebih merupakan lambing kezaliman penguasa terdahulu terhadap rakyatnya di zaman tersebut.


Sesungguhnya kehebatan Mesir ialah kerana Universiti al-Azhar yang diasaskan pada tahun 970M. Itulah hebatnya Mesir. Bumi anbiya’ yang dipilih Allah SWT untuk menjadi tuan rumah kepada universiti tertua di dunia ini telah melahirkan generasi ulama terbilang yang bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Atas kemuliaan ini, pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen dengan Islam.


Sayangnya, Mesir hari ini ditadbir oleh rejim diktator yang sedikitpun tidak mencerminkan kemuliaan Universiti al-Azhar. Lihatlah bagaimana Syed Qutb telah dibunuh dengan kejam hanya kerana menulis kitab Maalim fit Tariq dan tafsir Fil Zilal al-Quran. Sekalipun dibunuh atas tuduhan memberontak, beliau tetap dipuji oleh ulama-ulama terkemudian seperti Syeikh Mutawalli Sya’rawi dan Dr. Zaghloul Najjar. Kedua-dua ulama ini setiap kali menyebut nama Syed Qutb pasti akan diikuti denganrahimahullah rahmatan wasiatan (semoga Allah merahmatinya dengan rahmat yang luas).


Kezaliman rejim Hosni Mubarak di Mesir terbukti dengan kemenangan besarnya yang dicemari dengan penyelewengan besar-besaran setiap kali diadakan pilihanraya. Kemenangannya yang mencapai 99% merupakan hasil demokrasi tempang dan cacat. Di dalam masa yang sama, rejim inilah yang menangkap ribuan pimpinan Ikhwanul Muslimin bagi menghalang mereka bertanding di dalam pilihanraya. Jika benar Hosni Mubarak menang besar di dalam pilihanraya dengan sokongan rakyat, dari mana datangnya penunjuk perasaan yang berjumlah ratusan ribu pada hari ini?


Rejim inilah juga yang menghulurkan tangan persahabatan dengan Israel pada saat Israel dikutuk di seluruh dunia kerana menzalimi rakyat Palestin. Mereka menidakkan fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa al-Azhar pada 18 Jamadil Awwal 1375H bersamaan 2 Januari 1956M yang mengharamkan sebarang bentuk kerjasama dengan negara haram Israel. Di antara mereka yang bersidang pada hari itu ialah Syaikh Isa Manun, Dekan Fakulti Syariah dari Mazhab Syafi'i, Syaikh Mahmoud Shaltout, dari Mazhab Hanafi, Sheikh Mohamed Thaneikhi, Pengarah Badan Dakwah dan Bimbingan Keagamaan, dari mazhab Maliki, Syaikh Muhammad Abdul Lathif As-Subki, Pengarah Penyelidikan Universiti Al-Azhar dari mazhab Hanbali dan Syaikh Zakaria Al-Birri, Bahagian Jawatankuasa Fatwa.


Sesungguhnya tangan Hosni Mubarak ialah tangan berlumuran dengan darah rakyat Palestin. Kekuasaannya tegak di atas susunan tulang tulang para ulama yang dikorbankan demi untuk memenuhi tuntutan hawa nafsunya. Hari ini, tindakan paling tidak demokratik telah dilaksanakan dengan menutup semua akses internet dan talian telefon semata-mata untuk membendung kebangkitan rakyat.


Dalam hal ini, saya menyetujui pandangan Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi supaya Hosni Mubarak meletakkan jawatan dan akur dengan kehendak rakyat Mesir demi kebaikan rakyat Mesir dan umat Islam keseluruhannya. Semoga Allah SWT akan menaikkan penguasa yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat dan Islam khususnya membela nasib umat Islam di tanah yang bersempadan dengan Mesir iaitu Palestin. Padanlah kalau pihak yang kecut perut sekarang ini dengan perkembangan yang berlaku ialah Israel.


Sekian, wasalam.



Yang Amat Berhormat Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat,

Menteri Besar Kelantan merangkap al-Mursyidul Am PAS.

Bertarikh : 27 Safar 1432H bersamaan 1 Februari 2011M


KLIK DI SINI:- http://www.youtube.com/watch?v=bLWWFi5LiAQ

SAMA-SAMA KITA DOAKAN SAUDARA KITA DI SANA, Allah...(T_T)

Sunday, January 16, 2011

Antara Wasiat Rasulullah Kepada Muslimah

  • Jadilah engkau pesaing dalam kebaikan dan bersegeralah menjauhi keburukan
  • Perbanyakkanlah zikir dan sedekah
  • Bacalah al-Quran selalu dan jadikanlah ia sebagai tempat kembalinya dirimu
  • Jadilah orang yang selalu melaksanakan solat tepat pada waktunya dan melaksanakan solat sunat semampu mu
  • Jauhilah ghibah dan mengumpat keji serta memburukkan kehormatan sesama Muslimah
  • Jadilah wanita zuhud di dunia dan menyenangi kehidupan di akhirat
  • Jadilah wanita yang dapat dipercayai dan memegang amanah
  • Jagalah hatimu dari pelbagai macam syahwat dan syubhat

.: Fatin Farhana bt Muntasir :.

-Ampang, Kuala Lumpur-

Wednesday, January 5, 2011

Bisikan Syaitan Tentang Kejadian Allah


" Syaitan tanya, kalau semua benda ada Pencipta, siapa cipta Allah? "


Luah Imtisal dalam keberatan. Tangannya kelehitan terketar-ketar sebaik sahaja menuturkan pertanyaan itu.


" Sal, segeralah beristighfar kemudian meludah ke kiri tiga kali "


Pinta Asiah Yusra mengikut ajaran sunnah.


" Ok, katakanlah Allah itu ada Pencipta iaitu Tuhan A.
Tuhan A itu pun ada Pencipta iaitu Tuhan B.
Tuhan B pula ada Pencipta iaitu Tuhan C.
Dan seterusnya sampai Tuhan Y dicipta oleh Tuhan Z.
Sampai kat situ, siapa cipta Tuhan Z?

Persoalan ini takkan habis!
Tak logik dek akal pun.
Maha Suci Allah daripada mempunyai Pencipta.
Tiada sesiapa yang menciptakan-Nya.
Dialah awal dan akhir, sedia kala dan kekal.
Dia tak sama dengan makhluk! Dia tak sama! "


" Kalaulah setiap Tuhan ada Pencipta, berapa ramai Tuhan yang kita ada?
Tentu huru hara alam ni jadinya sebab ditadbir oleh ramai Tuhan.
Malah kepercayaan Tuhan ramai ni sama dengan kepercayaan orang Hindu.
Kalau kita faham macam tu, maknanya kita setuju dengan agama Hindu.
Tuhan mereka berpuluh ribu. Tak logik! "

" Mesti ada sesuatu kuasa yang zat-Nya tiada Pencipta kerana Dialah yang mencipta semua yang ada.

Dia pasti wujud, sedia kala, kekal, Dia lain daripada yang lain, berdiri sendiri, tiada awal dan akhir, Maha Melihat, Maha Mendengar dan dah tentu zat-Nya mempunyai sifat-sifat yang tak sama dengan makhluk.

Sifat yang layak bagi Pencipta dan Pentadbir alam maya ini tentu sifat-sifat yang luar biasa dan tak mampu ditangkap oleh pancaindera.

Fitrah manusia sendiri mengakui kebenaran ini ".

" Dia tak perlu pada yang lain.
Semua yang lain perlu dan hajat pada-Nya.

Ingat, Dia tak sama dengan makhluk.
Dia tak sama!

Kalau kita anggap Dia ada Pencipta bermakna Dia sama dengan makhluk.
Mustahil Pencipta sama dengan makhluk.
Dia tak sama! ".

***

.: Dipetik daripada Novel Tautan Hati :.

.: Fatin Farhana bt Muntasir :.

-Ampang, Kuala Lumpur-