Followers

Wednesday, September 2, 2015

Helaian Baru Kehidupan (1)

Assalamu'alaikum wbt..

Mungkin dah hampir setahun blog ini ditinggalkan, mungkin juga lebih daripada setahun. Eh! :) Nak ambil mood menulis memang sangat lama rupanya. Penulisan pun dah makin tak berapa nak ok. Hmm. Tapi insyaAllah, mengingatkan kembali pena yang tak akan pernah mati setelah jasad dimamah bumi, penulisan akan tetap diteruskan, biiznillah.

Kalau nak dicoretkan segala kisah yang dilalui, rasanya macam mustahil. InsyaAllah saya akan cuba perlahan-lahan untuk mengenang kembali memori yang baik-baik memandangkan dah lama tak amalkan pemakanan buah kismis, penyakit lupa pun makin menjadi-jadi. *padahal memang pelupa, heheh*

Alhamdulillah saya baru sahaja menamatkan semester satu pada bulan Julai yang lepas. Bila mood cuti dah nak habis ni baru mood nak ber'blog' datang, apakan daya. Yup, entry kali ni saya nak berkongsi cerita masa saya di semester satu.

Mulanya macam ni, niat di hati nak bekerja dengan berbekalkan segulung diploma dalam bidang kejuruteraan awam, macam-macam interview dah pergi dan memang nekad nak kerja selepas kecewa tak dapat tawaran belajar bulan September yang lepas. Actually memang dapat agak tak dapat tawaran tu asbab keputusan MUET keluar bulan November, muehehe. So teruskan berharap untuk pengambilan bulan Mac.

Akhirnya penantian berakhir jua, keputusan yang dinantikan telah tiba. KECIWA again. haha. Nanges tak ya masa tu, dah tak ingat pula. So buat rayuan untuk second intake. Pasang harapan baru dan teruskan berdoa dalam masa yang sama pergi interview kerja. Masa tu saya tengah bekerja di sebuah sektor awam di Kuala Lumpur sebagai kerani.

Ingat lagi masa tu keputusan rayuan keluar hari Khamis. Lepas siap kerja-kerja kat ofis, terus buka web untuk cek keputusan. Ketaq sungguh la..


TAHNIAH ANDA BERJAYA


Lebih kurang macam ni lah ayatnya, tak ingat dah. Hehe. Masa tu tak nanges pun tapi masih dalam mood terkejut. Antara asbabnya, hari pendaftaran adalah pada hari Isnin dan saya ada sehari lagi untuk berkhidmat kat ofis, dan ada dua hari untuk siapkan semua dokumen dan barang-barang keperluan."What a surprise yang Allah nak bagi aku ni". Tambah tempat belajar tu kat hujung peta Malaysia. Jauhnya tak terkata, tapi memang ini yang saya mahukan sejak di bangku sekolah lagi. Syukur Alhamdulillah.

Em, macam tak jadi ja nak cerita pengalaman semester pertama dalam entry kali ni :p InsyaAllah next entry lah ya. Cumanya nak share, apa sahaja yang kita nak dalam hidup ni, jangan segan-segan untuk minta kat Allah swt. Segan tu memang ada sebab dosa dah la rasa macam menimbun, macam tak layak kan nak minta macam-macam kat Dia. Tapi selalu ingat, yang kita sentiasa perlukan Dia, tak kisahla betapa teruknya masa silam kita selama ni, tapi Allah swt selalu menawarkan harapan Dia untuk kita. Pintu taubat sentiasa terbuka walaupun beribu kali kita tersungkur. Teruskan berharap kerana HARAPAN lah yang memberikan kita rasa tak nak putus asa. :)

Dapat sambung belajar pun dah rasa bersyukur sangat walaupun bukan dalam bidang yang kita ceburi sebelum ni. Mungkin salah diri juga tak doa secara spesifik nak sambung kos apa, hehe. Tapi insyaAllah perkataan KECIWA and so on akan segera dipadamkan dari kamus kehidupan. Life must go on. Apa jua yang Allah dah lorongkan untuk kita, grab it! dan buat yang terbaik dan sehabis baik. Bila buat kerana Allah, kita tak akan mudah putus asa. Tak MUDAH putus asa bukan tak akan putus asa, ok! Bangkitlah kerana Dia..


" ..boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
 (Al-Baqarah 2:216)




Fatin Farhana
Ampang, Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment