Followers

Saturday, February 20, 2016

Seminar Sebelum Aku Bernikah (2)

Assalamu'alaikum wbt. Terima kasih masih sudi menjenguk blog ini :)

Kali ini perkongsian daripada Ustaz Azlan Shah Nabes Khan pula. Menarik sangat cara penyampaiannya yang santai dan padat. Thumbs up!


Topik: Jodoh & Lamaran

-Matlamat pernikahan adalah untuk mendapatkan ketenangan daripada pasangan hidup sepertimana dalam surah Ar-Rum ayat 21 Allah swt berfirman:

"Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir."


- Kita menginginkan mawaddah dan rahmah daripada Allah swt dalam rumahtangga yang dibina kelak.

Mawaddah: Cinta yang sangat mendalam terhadap pasangan
Rahmah: Lebih besar daripada makna mawaddah

-Apakah yang dimaksudkan dengan "In Love"?

Kata ustaz, apabila kita melihat kekurangan yang ada pada diri pasangan, kita pejamkan mata. Ketika kita mengalami kesusahan semasa berkahwin, kita mencari jalan penyelesaian kepada masalah tersebut. Semakin tua pasangan dan diri kita, semakin bertambah rasa sayang. Kita menginginkan pasangan juga merasa keseronokan yang kita rasakan.

- Ustaz juga menyarankan kita untuk membaca kisah cinta dalam kalangan Nabi saw dan para sahabat. Kisah Buya Hamka sewaktu beliau kehilangan isteri tercinta. Buku "Lapis-lapis Keberkahan" yang ditulis oleh Salman A Fillah.

- Elakkan menonton drama-drama di televisyen kerana semua itu hanya fantasi. Ada yang lebih berat dan besar perlu diambil tahu tentang pekara selepas berkahwin.

-Jodoh merupakan rezeki daripada Allah swt

-Ketika lamaran tiba lihatlah pada 6 perkara:

1) Agama- Semak mengenai solat, aqidah, puasa, sedekah, penjagaan aurat, bacaan al-Quran pada diri pasangan.

2) Rupa- Lihat pada cara ia berpakaian dan berfesyen.

3) Respect- Adakah pasangan mampu menghormati kita selepas berkahwin kelak? Isteri tidak boleh menjadi pemimpin dalam rumahtangga.

4) Akhlak- Lihat pada akhlak ia sesama manusia, binatang dan tumbuhan. Akhlak adalah berbeza dengan orang yang beragama kerana tidak semua yang beragama mempunyai akhlak yang baik.

5) Komunikasi- Adakah pasangan mampu berkomunikasi dengan baik? Boleh dibawa berbincang. Apakah topik yang dibincangkan? Adakah kita berkongsi matlamat dan cita-cita yang sama dengan pasangan? "Relationship goal".

6) Keluarga- Elakkan memulakan perkahwinan dengan merosakkan hubungan dengan mak ayah. Semak latar belakang keluarga pasangan.

Yang terakhir, untuk semua ciri-ciri yang dinyatakan di atas, yang paling penting adalah kita semak diri kita dahulu. Adakah ciri-ciri yang kita inginkan itu realistik dengan diri kita? Jangan cari pasangan yang terlalu ideal kerana setiap orang mempunyai kelemahan masing-masing.

- Kenali karakter pasangan dan jangan berharap yang kita akan mampu mengubah pasangan kita selepas berkahwin nanti.


***
 
Tambahan daripada saya, adalah lebih baik untuk kita mengenali karakter pasangan sebelum berkahwin dan mencari titik persefahaman dan kesatuan fikiran. Berkenalan berpandukan syariat, tidak melebih-lebih sehingga melalaikan dan menurut hawa nafsu. Banyakkan meminta fatwa dari hati dan jauhkan daripada perkara yang mengundang murka Allah swt. Cinta adalah fitrah dan boleh juga menjadi fitnah. Pilihlah jalan yang mengundang redha Allah swt.
 
 
Sekian, insyaAllah setakat ini sahaja yang dapat saya kongsikan bersama.
 
 
 
 
 
Fatin Farhana
Ampang, Selangor.


No comments:

Post a Comment