Followers

Wednesday, January 5, 2011

Bisikan Syaitan Mengenai ZAT ALLAH

" Syaitan ni jahat betul. Dia nak suruh juga kita fikir tentang zat Allah. Allah tak bagi fikir zat Dia. Akal kita tak mampu nak sampai. Jauh sangat tu ".


Asiah Yusra mencapai al-Quran berkulit coklat tua kesayangannya.Dia membelek surah al-Sajdah.

" Kalau syaitan bawa gambaran Allah macam bukit, katakan itu bukit! Kalau datang dalam bentuk angin, katakan itu angin. Berhujahlah dengan syaitan. LAISA KAMISLIHI SYAI'. Dia tak sama dengan sesuatu apapun. Dia tak sama! "

"Imam Malik pernah menyebut, ketika menghuraikan tentang Allah bersemayam atau duduk di arasy. Duduk adalah maklum, tapi cara Allah duduk kita tak tahu. Bertanya tentangnya adalah bid'ah dan beriman dengannya adalah wajib ".

" Cuba Sal tengok kotak pensel ni. Sal tahu apa ada kat dalam? "


Asiah Yusra mencari inisiatif lain untuk mendalami suara hati Imtisal ketika itu. Dia memahami Imstisal sedang bergelut dengan gelora persoalan aqidah.

" Pensel lah "

Gaya bahasa Asiah Yusra berjaya menarik respon temannya.

" Salah. Yusra letak berus gigi. Tengok! ".

Asiah Yusra membuka zip kotak pensel untuk membuktikannya. Kelihatan sebatang berus gigi jenama Oral-B bewarna kuning di dalamnya.

" Siapa sangka?! Benda simple macam ni pun akal kita tak mampu nak fikir, apatah lagi nak fikir zat Allah. Dia tak sama dengan apa-apa sahaja yang ada di bumi ini. Akal kita tak mampu nak jangkau memikirkan zat Allah sebab ada hijab yang kita tak nampak. Jangan fikir! Fikir tentang ciptaan Allah ".

" Semu yang ada mesti ada Pencipta. Cuba Sal sebut apa-apa sahaja, tentu Sal dapat kaitkan dengan siapa Penciptanya. Mustahil ia terjadi sendiri ".

***


.: Dipetik daripada Novel Tautan HATI :.

.: Fatin Farhana bt Muntasir :.

-Ampang, Kuala Lumpur-

2 comments:

  1. ini soal akidah.....ade gak geng2 tajsim n tasybih yang mengatakan Allah mempunyai jisim n menyerupai manusia (duduk n sebagainya)....

    ReplyDelete
  2. Allah..yeke..DIA TAK SAMA!!
    nauzubillahiminzalik,,smoga iman kita sntsa dipelihara-Nya,insyaAllah..

    ReplyDelete