Followers

Tuesday, February 16, 2016

Seminar Sebelum Aku Bernikah (1)

Assalamu'alaikum wbt, Alhamdulillah beberapa hari yang lalu saya berkesempatan menghadiri sebuah seminar di UIA, Gombak. InsyaAllah saya akan kongsikan sedikit ilmu yang saya peroleh di situ dengan pembaca semua. Semoga bermanfaat.


Mengetuk Gerbang Rumahtangga - Cinta Yang Sebenar by Bro Hilal Asyraf

"Jika kita cinta, kita mesti nak bawa orang yang kita cinta ke Syurga, kalau bawa ke Neraka itu bukan cinta namanya"

- Cinta bukanlah suatu kesalahan bahkan ia adalah anugerah daripada Allah swt dan memerlukan ilmu dalam menguruskannya.

- Bagaimana cara kita bercinta dengan pasangan kita.
Adakah membawa ke syurga atau ke neraka? Tidak mesej sehingga boleh melalaikan ibadah, kerja dan aktiviti harian kita.

- Az-Zariyat :58 menceritakan tentang kita manusia ini diciptakan sebagai hamba Allah.
Maka jika berhubung dengan pasangan sehingga melalaikan kita daripada menjadi hamba Allah, itu sudah dikira sebagai satu kesalahan dan tentunya bukan membawa jalan-jalan ke syurga.

- Berkenalan atau berkomunikasi sebelum berkahwin adalah perlu dilakukan bagi mencari persefahaman dengan pasangan kita. Tetapi mestilah dipandu syariat dan bukan berlandaskan hawa nafsu semata.

- Semasa berhubung dengan pasangan, sentiasa meminta fatwa dari hati kita. Adakah yang kita lakukan ini mendapat redha Allah atau hanya mengundang murka Allah?

Sekadar tambahan daripada saya, dalam sebuah hadis sahih Rasulullah saw ada menyebut, dosa itu adalah sesuatu yang resah dalam hatimu. Maka disini, kita cuba bertanya pada diri kita, sekiranya kita rasa ragu-ragu atau was-was dengan sesuatu perkara, maka sebaiknya kita tinggalkan segera kerana boleh jadi ia merupakan satu dosa.

- Tingkatkan atau perbaiki diri untuk menjadi pemimpin kepada diri dan keluarga kita. Dalam surah Al-Baqarah ayat 30 Allah swt menyatakan tentang penciptaan Khalifah di muka bumi. Kita semua adalah Khalifah iaitu pemimpin. Pelajari apakah sifat yang perlu ada pada diri pemimpin mengikut Islam.

- At-Tahrim :6 juga Allah ada menyebut tentang memelihara diri dan ahli keluarga daripada api neraka.

- Kukuhkan yang asas di dalam diri. Sebuah bangunan yang kukuh dan cantik tidak akan dapat dibina sekiranya memiliki batu-bata yang lemah dan rapuh. Begitu juga rumahtangga yang bahagia dan indah tidak akan terbina dari diri (asas) yang  lemah. Kukuhkan dengan ilmu pengetahuan tentang agama, kewangan, kekeluargaan dan sebagainya.

Bro Hilal juga ada mencadangkan buku 'Aku Terima Nikahnya' yang ditulis oleh Ustaz Hasrizal untuk dibaca.

Gambar dari akifisakif.blogspot.com

- Apabila kita sudah tahu dan faham tentang visi dan misi rumahtangga kita, sudah tentu tindakan kita akan menjadi lebih matang dan berfikiran lebih jauh. Mula hadir rasa tanggungjawab dalam diri dan memiliki wawasan dan persediaan untuk berkahwin.

- Kita perlu menetapkan dua wawasan dalam diri; wawasan jangka pendek dan wawasan jangka panjang.
Wawasan jangka pendek: Membina rumahtangga islam
Wawasan jangka panjang: Menggapai redha Allah swt untuk ke Syurga.

- Kita mula menetapkan perancangan bila waktunya kita ingin berumahtangga? Bila waktunya kita ingin berjumpa ibu dan bapa kepada pasangan kita? dan akhirnya akan wujudlah tindakan untuk mencapai apa yang dirancangkan.

***

InsyaAllah akan bersambung di entry yang akan datang. Nantikan ya :)



Fatin Farhana,
Ampang.

No comments:

Post a Comment